اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

دستگاه‌های سیاست‌گذار در بودجه سال 99 تعیین شدند/ تخصیص اعتبار براساس عملکرد

سازمان برنامه و بودجه برای بودجه سال 99 قصد دارد با اجرای مدل دستگاه سیاست‌ گذار و مجری،‌ براساس برنامه و عملکرد به دستگاه‌ها اعتبار تخصیص دهد و عملا با این روش ردیف‌های بودجه کاهش می‌یابد.

دستگاه‌های سیاست‌گذار در بودجه سال 99 تعیین شدند/ تخصیص اعتبار براساس عملکرد

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سازمان برنامه و بودجه کشور برای بودجه سال آینده با انجام تغییراتی به دنبال کارآ کردن بودجه، کاهش هزینه‌های جاری و پاسخگو کردن دستگاه‌ها و افزایش بهره‌وری به منظور ارائه بهتر خدمات رسانی در شرایط تحریمی و مضیقه درآمدی است.

در این مدل سازمان برنامه و بودجه قصد دارد تحت عناوین دستگاه سیاست‌گذار و دستگاه مجری عمل کند. در حال حاضر اعتبار مجزای بیش از هزار دستگاه و ردیف در بودجه‌ سنواتی حذف خواهد شد و رابطه‌ای سه جانبه میان دستگاه سیاست‌گذار، مجری و سازمان برنامه و بودجه کشور برقرار شده و با توجه به عملکرد اجرای برنامه‌ها و وظایف محوله اعتبار دریافت می‌کنند.

در همین باره محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به فارس گفته بود بیش از هزار دستگاه و ردیف در بودجه سال جاری داریم. همچنین 9 هزار برنامه ردیف برای آ‌نها وجود دارد و این مباحث را به مجلس ارائه می‌کنیم و فرصت کافی نیز به منظور تدقیق این رویکرد وجود دارد. براساس برنامه‌محوری که به ترتیب مربوط به امور، فصول،‌ برنامه، طرح و پروژه تعریف شده مورد بررسی می‌کنیم و به دو دسته سیاست‌گذار و مجری تقسیم می‌کنیم.

طبق دستورالعمل تهیه و تنظیم سند اجرایی بودجه سال 99 دستگاه سیاست‌گذار و مجری تعیین شدند. 

دستگاه سیاست‌گذار: دستگاهی است که طرف توافق سازمان برنامه و بودجه کشور که تنظیم برنامه‌های بخشی، راهبری،‌ هماهنگی،‌ نظارت و پاسخگویی به مراجع ذی‌صلاح را برعهده دارد. 

دستگاه مجری: دستگاه اجرایی است که براساس قانون وظیفه اجرای برنامه‌های مورد توافق سازمان و دستگاه سیاست‌گذار را برعهده دارد.

در این مدل که در راستای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد تلقی می‌شود دستگاه‌های مجری براساس شرح وظایف مصوب اسناد بالادستی سیاست‌های ابلاغی و برنامه‌های پنج‌ساله محصول یا خدمتی را در قالب یک یا چند فعالیت ارائه می‌دهند. 

طبق این دستورالعمل باید سند اجرایی تهیه شود که حاوی برنامه‌های اجرایی، درآمدها،‌ اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی سرمایه‌ای،‌ خروجی‌ها (حاصل از  فعالیت یا طرح)، سنجه عملکرد و پیش‌بینی قیمت تمام شده خروجی‌ها برمبنای بودجه‌ریزی برعملکرد است که با تفاهم سه جانبه میان سازمان برنامه و بودجه دستگاه‌ سیاست‌گذار، دستگاه مجری به تصویب هیات وزیران می‌رسد. 

نوبخت در این راستا توضیح داد برای مثال برنامه درمانی توسط وزارت بهداشت،‌ نفت، آموزش و پرورش، قوه قضاییه و همه دستگاه‌ها به نوعی این برنامه را دارند. اما سیاست‌گذار آن را تعیین می‌کنیم و با دستگاه سیاست‌گذار، سازمان برنامه و دستگاه مجری موافقتنامه‌ها مبادله خواهد شد و به عنوان سند اجرایی در دولت تصویب و به مجلس ارائه می‌شود. 

طبق ضوابط اجرایی بودجه، هر دستگاه موظف است حداکثر تا تاریخ 31 فروردین ماه این سند اجرایی را تهیه کند. 

به گزارش فارس، سازمان برنامه و بودجه برای بودجه سال 99، اسامی 62 دستگاه سیاست‌گذار را معرفی کرده است که شامل قوای سه گانه، وزارتخانه‌ها برخی نهادها و شورای برنامه ریزی و توسعه استان‌ها هستند.

اسامی این دستگاه‌ها بدین شرح است.

به گزارش فارس طبق قانون برنامه ششم و قانون بودجه سال جاری و گذشته،‌دستگاه‌های اجرایی در راستای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و اعلام دستگاه‌های اجرایی تفاهم نامه عملکردی بین دستگاه‌های اجرایی، مدیران واحدهای مجری منعقد شود. نکته مهم اینکه قرار بود در سال جاری براساس عملکرد طبق تفاهم نامه یاد شده بودجه و اعتبار به دستگاه‌های اختصاص یابد که در این زمینه هیچ گزارش عملکردی وجود ندارد و به نظر می‌رسد مانند شیوه سابق برخی مدیران ذی ربط که تعداد آنها از انگشتان یک دست کمتر است برای تخصیص اعتبار دستگاه‌ها تصمیم گیری می‌کنند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول